Elektromobily, inspirované novou technologií a potřebou eliminovat emise z výfuku, nyní sdílejí silnice s konvenčními vozidly po celém světě.
Co jsou elektrická auta?
Elektromobily jsou automobily, které používají palubní baterii a elektromotor namísto palivového motoru (také známého jako spalovací motor). Elektrický zdroj nabíjí palubní baterii a vozidlo může baterii dobíjet také pomocí rekuperačního brzdění.
Jak fungují elektrická auta?
Dnešní elektromobily jezdí na lithium-iontové baterie, které lze v rezidencích napájet pomocí AC nabíječky. Elektromobily mohou také podstoupit rychlé nabíjení pomocí stejnosměrného napájení. Při plném nabití mohou některá elektrická vozidla s dlouhým dojezdem překročit dojezd 350 mil, což je dostatečné pro každodenní překonání velkých vzdáleností.
2 typy elektrických vozidel
Dva hlavní typy elektrických vozidel jsou čistě elektrická auta a plug-in hybridy. Tato auta fungují pro pohon elektromotoru různými způsoby:
- 1. Čistě elektrické vozidlo : Na rozdíl od benzinových nebo naftových automobilů, které používají spalovací motor, tato auta jednoduše přenášejí energii z velké lithium-iontové baterie v základně vozu do relativně malého elektromotoru. Motor pak pohání auto.
- 2. Plug-in hybridní elektrické vozidlo : Plug-in hybridní elektrické vozidlo (PHEV) obsahuje elektromotor a spalovací motor. Chcete-li napájet plug-in hybrid, naplňte palivovou nádrž na čerpací stanici nebo nabijte baterie na elektrické nabíjecí stanici. Tyto vozy mohou obvykle ujet dvacet až padesát mil na čistě elektrický pohon, než přejdou na hybridní systém, jako je systém konvenčního hybridního automobilu.
Jak se liší elektromobily od běžných aut?
Elektromobily se od běžných aut liší tím, že nejedou na benzín, naftu ani jiná kapalná paliva. Energii čerpají z elektrické nabíjecí stanice a ukládají ji do palubní baterie. Na rozdíl od tradičního vozidla může elektromobil využívat ke zpomalení rekuperační brzdění, které přitom dobíjí baterii. Tento brzdový systém zpomaluje vůz a přeměňuje kinetickou energii na formu energie pro pohon částí vozu. Vůz může tuto energii také uložit pro pozdější použití.
Jaké jsou výhody elektromobilů?
Elektromobily a plug-in hybridní vozy nabízejí mnoho výhod oproti benzinovým vozům, dieselovým vozům a dokonce i konvenčním hybridům:
- Minimalizujte emise skleníkových plynů : Tradiční osobní a nákladní automobily využívají fosilní paliva a vylučují skleníkové plyny, které přispívají ke globální změně klimatu. Elektromobily mohou získávat energii z obecní elektrické sítě nebo domácí elektrické sítě, kterou může pohánět obnovitelná energie. Elektřina ze sítě, která běží na solární energii, větrnou energii nebo geotermální energii, neprodukuje žádné emise skleníkových plynů. Sítě poháněné uhlím nebo ropou produkují emise CO2.
- Zážitek z jízdy : Elektromobily na baterie dokážou rychle přeměnit potenciální energii na kinetickou energii. Schopnost zrychlení elektromobilů je okamžitá, což dává elektromobilům rychlejší točivý moment a přímější odezvu než tradiční vozy.
- Tichý výkon : Vozidla s elektrickým pohonem na baterie jsou tišší a zajišťují hladkou a příjemnou jízdu ve srovnání s tradičními vozy s hlučnými spalovacími motory.
- Nižší náklady na údržbu : Ve srovnání se standardním automobilem se spalovacím motorem obsahují elektromobily velmi málo dílů. To vede k menší údržbě a kratší době mimo vozovku.
- Nižší poplatky za tankování : V závislosti na vaší oblasti může být cena nabíjení auta z elektrické sítě nižší než cena tankování na čerpací stanici.
Jaké jsou nevýhody elektromobilů?
Zatímco elektromobily nabízejí výhody svým benzinovým a naftovým protějškům, zvažte následující nevýhody:
- Cena : Dnešní elektrická vozidla stojí předem více než ekvivalentní plynová auta, kvůli nákladům na technologii baterií. Vládní granty poskytují slevy kupujícím určitých elektrických vozidel. Nicméně cena zůstává jedním z hlavních odstrašujících faktorů současného prodeje EV.
- Dojezd : Zatímco některé špičkové elektromobily dokážou na jedno nabití překročit 300 mil, cenově dostupnější modely mají tendenci pohybovat se v dojezdu 200 až 250 mil, což si nekonkuruje s dnešními spalovacími motory. To přispívá k jevu známému jako „úzkost z dosahu“, kdy řidiči omezují své cesty ve strachu, že jim dojde energie. S tím, jak se na silnicích v zemi rozšiřují nabíjecí stanice, může se tato úzkost rozptýlit.
- Nekonzistentní dojezd v extrémním počasí : Extrémně chladné počasí může výrazně snížit výstupní výkon dnešních lithium-iontových baterií. Díky tomu jsou plně elektrická auta méně životaschopná v regionech sužovaných chladným počasím.